Konge Entrecote med kantarellsaus.

 

8 september er en flott dato. Jeg og min kone har vært gift i 36 år. Satinbryllup, betegner dagen da hustru og ektemann har vært gift i 36 år. Satin er oftest skapt av silke og kjennetegnes av motstandskraft og glans. Dagen feires lett, med god mat og selvsagt kjøper en fine blomster til bordet. Roser, passer til det meste. Selvsagt skal min kone ha roser på bordet. Maten er laget av entrecotestykket. Kalles for Konge Entrecote, saftig, fettmarmorert stykke. Her kombinert med skogens gull – kantarell i en kremsaus. 

Kantarell, er en av våre beste og sikreste matsopper. Den vokser i hele landet, og har lang sesong, som gleder mange soppelskere. Falsk kantarell kan forveksles med Den ekte kantarellen. Alle kantareller er spiselige. Passer godt stekt, i sauser, supper og stuinger, Sopp generelt bør varmebehandles før bruk. 

Oppskrift 2 porsjoner.

  • 400 gr. Konge entrecote.
  • 150 gr. blomkål i små buketter.
  • 120 gr. squash – høst grønnsak. Delt i passe biter.
  • 100 gr. kantarell. Renses og rives i passe biter.
  • 30 gr. rødløk i passe terninger.
  • 50 gr. gul paprika i terninger.
  • 4 ss smør – litt olje, til steking.
  • 100 gr. tomat – grilltomat. Delt i 2.
  • Salt, peppermiks, litt Gastromat – kan unnværes.
  • 1,5 dl fløte.
  • 1 stor bukett røde roser.

143,3 gr. fett – 14,2 gr. kbh – 5,2 gr. fiber – 90 gr. protein – 1,1 gr. salt (før tilsetning av salt i maten)

Start med å svi av kjøttet i en panne med litt olje og 1 ss smør. Sett stekeovnen på 200 grader. Når alle sider er svidd av, krydres kjøttet med salt og peppermiks. Steketid ca. 10-15 min Om du ønsker kjøttet gjennomstekt, 18-20 min. La kjøttet hvile i minst 15 min før du starter å kutte i det. Safter setter seg. I tiden kjøttet hviler, freser du kantareller i litt smør. Tilsettes fløten, og lar det koke noe inn. Smakes til lett med salt, pepper og litt gastromat. Start så med å steke blomkål, ca. 3 min, før de andre grønnsaker tilsettes og steker med i ca. 5 min til. Alt er nå klart til å anrettes, klart til å nytes på en topp dag. Kos dere masse. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg