Salma og torskefilet på kremsaus med ramsløk og tunfisk.

Reklame | Krydra.no Alt av krydder i maten.

 

 

Tiden nærmer seg for å høste av naturens godbiter – Ramsløk. Heldig som jeg er, hadde jeg igjen ramsløksmør fra i fjord. Holder seg godt i frysen om det er godt pakket. Bakepapir, clingfilm og folie. Når solen får sendt sine stråler ned i de dypeste rotsystemer av lauvskogen, vil der bli høstet ramsløk. Her kommer en oppskrift med denne herlige urten – Nordens hvitløk.

Oppskrift 2 porsjoner.

  • 200 gr. salma laksefilet.
  • 100 gr. torskefilet.
  • 4 stk. grønne asparges.
  • 8-10 stk. små poteter – som f.eks morenepoteter eller perlepoteter.
  • 1 middels gulrot – strimlet. Ca. 70 – 100 gr.
  • 30 gr. purreløk i skiver.
  • 30 gr. fennikel i strimler/skiver.
  • 40 gr. eller 4 skiver ramsløksmør.
  • 0,75 dl tunfisksaus – rester fra tunfiskdressing. Følg link til oppskrift.
  • Litt salt, pepper og tørket tang som krydder. Tangen har jeg høstet og tørket selv. Følg link til oppskrift.
  • 2 ss. smør og litt olivenolje til steking.
  1. Vask poteter og sett dem på kok. Ca. 20 min.
  2. 3 cm. kuttes av asparges. Deles i 2. Kokes med potetene de siste 10 min.
  3. Grønnsaker freses i litt smør og olivenolje.
  4. Poteter og asparges freses i litt smør og olivenolje, og legges over i pannen til grønnsaker etter lett bruning.
  5. Fisken stekes så i samme panne som poteter. Ha i litt mer smør, om du trenger det.
  6. Krydres til slutt med krydderblandingen av salt, pepper,(og tang).

Torskefileten – her brukt tynneste delen av torskesiden, skiver seg raskt. Når jeg legger opp, bruker jeg en ring og trykker fileten sammen.
Samme med grønnsaker. foruten asparges. Se ellers bildet.

Salma og torskefilet på kremsaus med ramsløk og tunfisk.
1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg