Torsk i form. Billig, rask og sunn mat.

Det er fisketirsdag. Har ikke kjøpt fisk denne dagen, da jeg hadde rester etter middag for noen dager siden. Renskåret torskefilet, dampet og kald. Hadde også andre rester som, sjampinjongsaus – lys kremsaus. Med gode grønnsaker og litt potet, blir dette et billig og godt måltid. Litt damping av grønnsaker og poteter, samt litt oppvarming av saus, gjør resten seg i ovnen. Tidsforbruk ca. 30 min til middag.

 

Oppskrift 2 voksne og 1 barn. (5-10 år)

  • 200 gr. dampet, kald torskefilet. Rester. ( Kr 20,- Kjøpt på tilbud til kr. 100,- pr/kg) Kan bruke annen fisk også – laks, ørret, etc.
  • 150 gr. gulrot i tynne skiver – gjerne skråskjært. (Kr 2,70)
  • 150 gr. brokkoli – med stilk, skrelles. Skjæres i tynne skiver ( Kr 5,-)
  • 100 gr. poteter i tynne skiver. ( Kr 3,-)
  • 50 gr. purreløk. i strimler. (Kr 2,45)
  • 1 egg. (Kr 2,50)
  • 1 dl. kremfløte. ( Kr 4,-)
  • 1 dl. sjampinjongsaus – rester.
  • 2 ss smør. ( Kr 1, 50)
  • 1 ts. estragon – tørket.
  • 2 ss raspet ost.
  • Litt salt og pepper.

Pris ca. kr 45,- inkl. krydder.

  1. Sett stekeovnen på 180°C.
  2. Dampe grønnsaker og poteter ca. 5 min. Start med gulrot første 3 min. Ha så i poteter og brokkoli de siste 2 min.
  3. Ha sjampinjongsausen i en gryte sammen med fløte og purreløk. Kokes i ca. 5 min.
  4. Rør sammen egget. Rør den varme sausen i egget.
  5. Legg grønnsaker og poteter i en smurt ildfast form.
  6. Legg fisken på toppen, og øs over sausen.
  7. Raspet ost på toppen.
  8. Stekes i 15 min – eller til osten blir gyllen i fargen.
  9. Smelt smøret og tilsett estragon.

Allergener: Ost, melk, egg, fisk.

torsk -i-form
Torsk i form.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg