En flott gave. Kobbergryter fra Eva Trio.

Reklame | Krydra.no alt av krydder i maten.

Kobbergryter kommer i mange slag og med store prisforskjeller. Det er en jungel å velge av. De dyre, som gjerne kan koste kr 10000,- pr stk. er sikkert en del bedre enn de som koster mindre, men det får jeg ikke prøvd ut. Jeg har som kokk alltid hatt et stort ønske om å få kjøpt meg kobbergryter. Denne julen fikk jeg mitt ønske oppfylt, da min gode kone ga meg 4 stykk gryter fra Eva Trio kobbergryter i gave. Et herlig innslag på komfyren. Kokekar i kobber har helt unike koke- og stekeegenskaper og reagerer raskt på temperaturendringer, noe som er en viktig egenskap i tilberedning av sauser og andre former for finere matlaging.

Mange av de store kjøkkener bruker koppergryter. Så et program fra det Danske slottet, der de bare kokte i kobberpanner.
I Norge, ble Kobber og messingutstyr begynte å bli vanlig i mange kjøkken på 1700- tallet. I Norge hadde vi Røros kobberverk. Det meste av kobberet herfra ble sendt til Amsterdam, for så å bli videresendt til Tyskland, der det ble laget mye messingutstyr og annet kobberutstyr.
Matmoten endret seg med kobberpanner. Med fallende internasjonale kobberpriser gjennom 1700-tallet, og nye matmoter gjort mulig av økt internasjonal handel ble nettopp godt og variert kjøkkenutstyr viktig.

Ettersom kobber er et levende metall, skifter det også farge ved bruk. Fikk opplevd det etter første bruk av min stekepanne. Fargen ble rødlig i fargen.
Dette må en behandle med kobberpuss, ta vare på sine gryter på en anstendig måte. Ikke vaske i oppvaskmaskin – kun håndvask.

Eva Trio gryter:

  • 3-lagskonstruksjon av kobber, aluminium og rustfritt stål
  • Kan brukes på alle varmekilder, også induksjon.
  • Passer fint som pynt på bordet.
  • Tåler stekeovn.
  • Leder godt varme.
Eva Trio kobbergryter.

 

 

Her kommer bilder av gryte som endret farge. Hvilket kobberpuss jeg kjøpte for behandling. Virket umiddelbart ved pussing.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg