Lavkarbo Bratwurst med Kapusta Kiszona.

Sauerkraut er hodekål fermentert med melkesyrebakterier. Det er en populær mattradisjon i Nord-Europa, særlig i Nederland, Polen og Tyskland. I det franske kjøkken kalles retten choucroute. Sauerkraut lages ved fermentering forårsaket av bakterier som naturlig hører hjemme på kål. Navnet Kapusta Kiszona er sauerkraut på Polsk. Jeg kjøpte sauerkraut på Meny.

Bratwurst er en pølse fremstilt av gris, okse og/eller kalv. Den tyske og opprinnelige bratwurst er oftest krydret med hvitløk, muskat, kryddernellik, kummin og i noen tilfeller merian.

Oppskrift 2 porsjoner.

  1. Start med å skrelle sellerirot, som så kuttes i passe terninger.
  2. Kok selleri i ca.10 min – og tilsett så blomkålbuketter.
  3. La dette kokes mørt – ca. 15-20 min til.
  4. Sil av vannet,og tilsett 50 gr. smør, fløte, muskat, salt og pepper. Staukes til en fin mos. La det koke noe inn.
  5. Stek pølser i 50 gr. smør, sammen med løken. 4-6 min på hver side,
  6. Brokkoli dampes i 3-4 min.
  7. Kapusta Kriszona dampes lett i litt saltet vann.
  8. Anrettes med syltet sennepsfrø på topp.

Inneholder: 1899 kcal – 165 gr. fett – 24 gr. kbh (uten løk og sennepsfrø 16, 1 gr. kbh) – 13,4 gr. fiber – 71,1 gr. protein.

 

2 kommentarer
    1. heia, har fått et glass med Klimex kapusta kiszona, jeg lurer da på om det er fermentert, eller bare eddik og sukker!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg